Hej alle
 
Lidt info fra dialog-mødet.
 
Lyssignaler i Skanderborg Kommune:
Kommunen har opsat lyssignaler efter sikreste princip - her er sikkerheden for børnene i højsædet. Det er årsagen til at der så mange steder er separat signal for cyklister.
Mange steder reguleres signalerne af følere i vejen/cykelstien. For biler ofte 50 m før krydset og for cykler 20 m før krydset. (det passer med 18 km/t) 
Der er to regler som skal overholdes: 1) ved et lyskryds må der aldrig blive grønt for cyklerne EFTER der er blevet grønt for bilisterne (men gerne samtidig - oftest skiftes for cykler først). 2) Hvis der er grøn højrepil for bilister, så SKAL der være rødt for cyklisterne 
Regel nr 1 er årsagen til at vi oplever at der ikke skiftes til grønt for cyklister selvom der er grønt for bilerne.. Hvis en bil har "meldt ind" og signalet for biler skifter før cyklen "melder ind" så MÅ der ikke skifte til grønt for cyklen. Cyklisten må vente en omgang men vil få grønt før bilerne næste gang.
For os gælder det altså om at komme over følerne så hurtigt som muligt, og så trille langsomt frem mod krydset de sidste 20 m. Hvis der allerede er skiftet til grøn for bilerne kan vi ligeså godt bare klikke ud..
Nogle steder skal vi - hvis vi skal dreje til venstre - et stykke tilbage på kørebanen/cykelstien hvor vi venter for at dreje for at aktivere følerne for at få grønt lys 
Følerne reagerer på metal.. der er lidt tvivl om, om nogle carbon-cykler med carbonhjul måske ikke har metal nok til at aktivere..
Det nye kryds ved Sophie..vej..noget er radar-styret og ikke med følere i asfalten.
Skulle I opleve lyssignaler der ikke overholder regenl nr 1 og 2 eller ikke aktiveres af carboncykler (husk nu at du måske skal vente en omgang) vil kommunen meget gerne vide det. Giv evt besked på https://www.skanderborg.dk/Borger/Vej-og-Trafik/Giv-et-praj.aspx
Huller i, nedfaldne grene på og vejen/cykelstien meldes på samme link.
 
Kommunen blev gjort opmærksom på, at når man regner med at cyklerne kører 18 km/t så gælder det kun de helt små børn, og lyssignaler der regulerer efter det, kan risikere at fremprovokere farlige situationer for større børn/unge der kører hurtigere, mister tålmodigheden og kører over for rødt.
Kommunen tager det til efterretning og vil overveje om nogle signaler skal køre forskelligt alt efter tid på døgnet - ex så der ikke skiftes efter følere men tidsstyring på visse tider af døgnet. Samme med om nogle kryds måske IKKE skal have særskilt cykelsignal. I det hele taget er man opmærksom på at nogle signaler fungerer uhensigtsmæssigt ifht. at komme hurtigt frem på cykel, og nogle principper måske skal revurderes (mit indtryk er dog at man fastholder sikkerhed frem for at komme hurtigt frem) 
 
En lille info vi fik: de der hvide streger i siden af vejen: Hvis stregen er smal, så er det IKKE meningen at cyklisterne skal holde sig på "ydersiden" af stregen. Kun hvis stregen er 30 cm bred er det meningen at asfalten til højre for stregen skal betragtes som cykelsti. 
Mht belægningen på vejene blev vi Cykel-interessanter bedt om at indsamle oplysninger om hvor cykel-klubberne kører meget, samt sammenholde kommunens kort over veje hvor der cykel-pendles meget med "den virkelige verden" (på cykel er den korteste rute fra A til B ikke altid den foretrukne).  
Det er uvist hvor meget indflydelse det vil have på valg af belægning på de "cykel-yndede" strækninger.
Der er lavet forsøg med ny slags belægning på Fiskervej (fra Boes mod Ry) - den skulle være bedre at køre på end det rivejern af grus som feks ligger på Virringvej.
Strækningen fra Boes til Gl. Ry blev diskuteret, da vi cykelinteressanter påpegede at det ikke dur.. Lapperierne holder ikke, der ligger konstant løse sten på strækningen og der opstår hele tiden huller/buler i lapperierne. Hvis vi er rigtig heldige kommer NCC frem til at jordforholdene er uegnede til den slags belægning og man vil måske forsøge med typen der er lagt på Fiskervej (engang... måske...)
 
Alt i alt var der mere dialog i dialog-mødet end jeg havde forventet - positivt synes jeg.  
Når kommunen fremsender referat vil der være afklaret et par spørgsmål mht indmelding af uhensigtsmæssigheder i trafikken samt indsamling af cykeldata, og det kan være der kommer lidt mere info her på tråden.
 
/Jeannie